Fotografia wizerunkowa to odrębny dział fotografii sprzedażowej, której zadaniem jest kreowanie wizerunku. Dzisiaj, kiedy zdecydowana większość transakcji realizowana jest za pośrednictwem Internetu z fotografii wizerunkowej korzystają nie tylko gwiazdy oraz przedstawiciele wolnych zawodów, ale również przedsiębiorcy, którzy dotychczas z większością swoich kontrahentów spotykali się podczas spotkań biznesowych.
Jako dziedzina fotografia wizerunkowa obejmuje:
- portret biznesowy – to właśnie rozwiązanie, z którego w ostatnim czasie coraz chętniej korzystają przedsiębiorcy; podstawowym zadaniem portretu biznesowego jest przedstawienie danej osoby w jak najkorzystniejszym możliwym świetle; zdaniem wielu fotografów portrety tego typu powinny być naturalne, dlatego coraz częściej wykonuje się je w miejscu pracy osoby portretowanej, a nierzadko właśnie podczas wykonywania obowiązków służbowych;
- stylizacja wizerunkowa – w odróżnieniu od portretu biznesowego stylizacja wizerunkowa ma na celu kreowanie wizerunku danej osoby na potrzeby sprzedaży konkretnych usług; powstające w tym nurcie zdjęcia charakteryzują się kreatywnym i nowatorskim podejściem do portretu; usługa jest szczególnie popularna w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław;
- reportaż eventowy – to gatunek z pogranicza fotografii wizerunkowej i reportażowej, zadaniem zdjęć wykonywanych w nurcie reportażu eventowego jest tworzenie wizerunku firmy wykorzystując do tego różnego rodzaju imprezy, które organizuje lub w których uczestniczy firma; uczestnictwo w wydarzeniach branżowych jest stanowi bardzo ważny aspekt wizerunkowy i podnosi prestiż firmy.
Portret biznesowy
Wykonanie dobrego portretu biznesowego to prawdziwe wyzwanie, o czym nie boi się mówić głośno żaden szanujący się fotograf reklamowy. Praca z produktem jest bowiem o wiele łatwiejsza niż praca z żywym człowiekiem, i nie chodzi tylko o „ruchliwość” fotografowanego obiektu.
Jakość zdjęć wizerunkowych zależy od wielu czynników – zarówno tych zewnętrznych, jak i tych wewnętrznych. Do pierwszych można zaliczyć:
- sprzęt fotograficzny – im bardziej profesjonalny, tym lepszej jakości zdjęcia można wykonać;
- warunki panujące w otoczeniu – chodzi m.in. o światło, układ drugiego planu, temperaturę oraz wilgotność powietrza panujące w pomieszczeniu, w przypadku zdjęć plenerowych bardzo ważną rolę dogrywają warunki atmosferyczne;
- wygląd zewnętrzny portretowanej osoby – chodzi m.in. o ubiór oraz to, jak koresponduje on z tłem, zarówno nadmierny kontrast, jak i nadmierne wtapianie się w tło wywiera negatywny wpływ na efekt końcowy, ważne jest także schludne uczesanie, a w przypadku kobiet odpowiedni makijaż.
Do czynników wewnętrznych, które w pewnym sensie są niezależne od fotografa zaliczyć można m.in.:
- samopoczucie portretowanej osoby,
- oddziaływanie aparatu na portretowaną osobę,
- oddziaływanie osoby fotografa na portretowaną osobę.
Nie ma chemii, nie ma zdjęcia…
Praktyka pokazuje, że relacje, jakie tworzą się podczas sesji zdjęciowej między portretowaną osobą a fotografem skutkują określonym efektem końcowym w postaci bardzo dobrych lub przeciętnych zdjęć. Jeśli relacja między uczestnikami sesji jest sztywna, zdjęcia wizerunkowe będące efektem takiej sesji nie prezentują się najlepiej. Najczęściej da się w nich wyczuć sztywność oraz element pozowania. Jeśli natomiast relacja miedzy portretowaną osobą a fotografem jest swobodna, zdjęcia są o wiele bardziej naturalne, a dzięki temu lepsze.
Jeśli źle czujesz się w towarzystwie fotografa i wiesz, że nie jest to chwilowa trema związana z koniecznością stanięcia oko w oko z obiektywem, najprawdopodobniej nie będziesz zadowolony z wykonanych zdjęć. Dlatego przed właściwą sesją najlepiej umówić się na sesję próbną.