Co jeść, aby długo żyć?

Zdrowie

Dieta w codziennym życiu ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla naszego samopoczucia, ale też, a może nawet przede wszystkim dla zdrowia. Różnorodna, odpowiednio zbilansowana, oparta na produktach pochodzenia naturalnego w połączeniu z aktywnością fizyczną jest sprawdzoną receptą na zachowanie dobrej kondycji i sprawne funkcjonowanie ciała oraz umysłu przez długie lata. Sprawdźmy zatem, co jeść, by cieszyć się dobrym zdrowiem przez wiele lat.

Zdrowa dieta, czyli sekret długowieczności dostępny dla każdego

Chyba każdy z nas chciałby poznać sekret długowieczności, który zagwarantowałby nam i naszym bliskim długie i szczęśliwe życie. Niestety całkowite zatrzymanie uciekającego tak szybko czasu nie jest możliwe. Jak się jednak okazuje, przestrzegając zasad zdrowego odżywiania i prowadząc zdrowy styl życia, można ten czas nieco oszukać. I wcale nie trzeba w tym celu cofać wskazówek zegara. Wystarczy tylko spowolnić procesy starzenia organizmu. Lekarze oraz specjaliści od spraw żywienia nie mają bowiem wątpliwości co do tego, że zdrowa dieta pozwala zachować na dłużej dobrą kondycję ciała i umysłu. Ten sekret długowieczności może odkryć każdy z nas, zmieniając swoje nawyki żywieniowe. Od czego zacząć?

Jedz i żyj długo!

Pomimo tego, że naturalnie o zdrowiu mówi się bardzo wiele, spora część z nas wciąż nie jest świadoma tego, w jak dużym stopniu wpływa na nie to, co jemy. Tymczasem to właśnie wraz z pokarmem trafiają do naszego organizmu witaminy, minerały i inne składniki odżywcze, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów i układów. Ich brak lub niedobór może prowadzić do rozwoju chorób i schorzeń, często zagrażających nie tylko zdrowiu, ale i życiu. Naszym zadaniem powinno więc być spożywanie wszystkich wartościowych produktów, które obfitują w składniki odżywcze. Mowa tu przede wszystkim o pełnowartościowych produktach zbożowych, warzywach i owocach, chudych mięsach i rybach, a także tłuszczach roślinnych. W codziennym jadłospisie najwięcej powinno się znaleźć produktów, które powstały naturalnie. O zdrowiu decyduje bowiem to, co jemy każdego dnia. Im mniej produktów przetworzonych trafi do naszych posiłków, tym lepiej. Powinniśmy też wystrzegać się potraw zawierających duże ilości soli, cukru oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

Istnieje także grupa produktów, które poza tym, że są zdrowe i dostarczają do organizmu wartościowych substancji odżywczych, dzięki temu, że zawierają duże ilości antyoksydantów i innych ważnych cennych składników, spowalniają procesy starzenia komórek. Dla zdrowia człowieka bardzo cenne są wszystkie produkty, które zawierają przeciwutleniacze, kwasy omega-3, witaminy, minerały oraz błonnik. Ich duża zawartość w diecie wspiera pracę mózgu, chroni przed rozwojem groźnych chorób (cukrzyca, miażdżyca), wspiera układ odpornościowy, usprawnia pracę serca. Do produktów tych należą m.in. orzechy, gorzka czekolada, grejpfruty, jagody i borówki, nasiona roślin (np. siemię lniane), owoce morza, ryby, szpinak, brokuły, produkty mleczne zawierające dużą ilość białka i witaminy D.

Nie bez znaczenia dla zachowania dobrego zdrowia przez wiele lat pozostaje też aktywność fizyczna, która tuż obok zbilansowanej diety powinna zajmować ważne miejsce w naszym codziennym życiu. Odpowiednia dzienna dawka ruchu w pozytywny sposób wpływa na układ krwionośny, oddechowy, wzmacnia mięśnie i stawy, dotlenia mózg, a także pozwala zachować prawidłową masę ciała oraz dobrą kondycję całego organizmu, a przez to dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.

Leave a Reply