Kwasy omega 3 – dlaczego ich potrzebujemy?

Zdrowie

Kwasy tłuszczowe omega 3 stanowią ważny składnik naszej codziennej diety. Ich właściwości zdrowotne są bowiem wręcz nieocenione. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie może sam syntezować, dlatego też konieczne jest dostarczanie ich wraz z pożywieniem. Według dotychczas przeprowadzonych badań stosunek omega 3 do omega 6 powinien wynosić 1:5. Nasza dieta bogata jest w kwasy omega 6, przez co proporcje tych dwóch związków są nieprawidłowe i mogą wynosić nawet 1:15. Dlatego też często konieczne jest wspomaganie się suplementami diety, aby móc dostarczać organizmowi odpowiednią ilość obu kwasów i zniwelować niekorzystny stosunek między nimi.

Kwasy omega 3 – dlaczego są nam niezbędne?

Wyróżniamy dwa podstawowe kwasy tłuszczowe omega 3. Jest to: kwas eikozapentaenowy EPA oraz kwas dokozaheksaenowy DHA. Wpływają one pozytywnie na pracę wielu narządów oraz przebieg procesów zachodzących w organizmie. Kwasy omega 3:

  • stanowią podstawowy budulec błon komórkowych,

  • przeciwdziałają powstawaniu zmian nowotworowych w komórkach organizmu,

  • stanowią aż 60% naszego mózgu, dlatego też są ważnym budulcem tkanki mózgowej,

  • pozytywnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu,

  • oddziałują na prawidłową pracę centralnego układu nerwowego,

  • zapobiegają chorobom neurodegeneracyjnym,

  • wpływają na syntezę niektórych hormonów (m.in. serotoniny i dopaminy),

  • pomagają regulować poziom glukozy we krwi,

  • wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego,

  • łagodzą stany zapalne,

  • są pomocne w leczeniu astmy i alergii,

  • pozytywnie wpływają na poziom dobrego i złego cholesterolu,

  • regulują poziom trójglicerydów,

  • wspomagają prawidłową pracę serca,

  • zapobiegają miażdżycy,

  • wspomagają prawidłowe widzenie,

  • pozytywnie wpływają na skórę, paznokcie i włosy.

Tłuszcze omega 3 – źródła

Zapotrzebowanie organizmu człowieka na kwasy tłuszczowe omega 3 jest bezpośrednio uzależnione od stanu zdrowia oraz poziomu codziennej aktywności. Średnio wynosi ono około 1,5 g dziennie. Teoretycznie, aby zaspokoić zapotrzebowanie na ten cenny składnik, wystarczyłoby regularnie jeść dwa razy w tygodniu posiłek bazujący na tłustych morskich rybach. Tłuszcze omega 3 występują również w owocach morza, kawiorze, niektórych olejach roślinnych (m.in. nierafinowanym oleju rzepakowym, oleju lnianym, oleju sojowym, oliwie z oliwek, oleju z pestek winogron), siemieniu lnianym oraz orzechach włoskich. Pomimo diety bogatej w te składniki nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniej porcji kwasów tłuszczowych omega 3. Wówczas jedynym wyjściem z sytuacji okazuje się suplementacja tego cennego związku.

Omega 3 a suplementacja

Przygotowanie zbilansowanych posiłków często stanowi nie lada wyzwanie. Współczesny tryb życia sprawia, że coraz częściej jadamy poza domem, spędzamy długie godziny w pracy oraz wspieramy naszą codzienną dietę gotowymi daniami. W takich przypadkach konieczne może okazać się włączenie suplementacji omega 3 do naszych codziennych nawyków. Niektórzy sięgają po płynny tran, jednak wygodniejszą alternatywą są kapsułki. Naturalne kwasy omega 3 zawarte są w suplemencie diety marki Cheers Omega 3. Jedna porcja zawiera aż 550 mg DHA / EPA. Składniki do produkcji preparatu pozyskiwane są z najwyższej jakości oleju rybiego. Tłuszcze omega 3 warto suplementować przynajmniej w okresie od jesieni do wiosny, aby wzmocnić odporność organizmu, nabrać energii do działania oraz poprawić kondycję skóry, włosów i paznokci.

Leave a Reply