Wygląd odgrywa w naszym życiu coraz istotniejszą rolę. Poświęcamy wiele czasu i pieniędzy po to, aby dobrze czuć się w swoim ciele. Nic więc dziwnego, że popularniejsze stają się zabiegi nawilżające, zabiegi dodające skórze elastyczności, a nawet zabiegi, które ukryją nasze niedoskonałości. Makijaże permanentne, depilacje laserowe, oczyszczanie skóry twarzy to tylko niewielka część jaka znajduje się w bogatych ofertach salonów kosmetycznych. Niestety zdarzają się sytuacje, w których dany zabieg może okazać się nieudany, a jego skutki mogą być poważne np. uszczerbek na zdrowiu klienta lub jego oszpecenie. Powodów takich zdarzeń może być wiele, np. niedoszkolony personel, niedokładnie wysterylizowany sprzęt kosmetyczny lub zła higiena osoby wykonującej usługę. Warto pamiętać, że w takich przypadkach możemy zażądać odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesioną krzywdę.
Czego możemy żądać?
W zależności od rodzaju skutków ubocznych po nieudanym zabiegu kosmetycznym możemy rościć sobie pretensje do:
– zwrotów kosztów za usługę
– zwrotów kosztów za leczenie, np. wizyty u dermatologa
– zwrotów kosztów za leki lub opatrunki
– zwrotów kosztów za zabiegi, które mają na celu naprawienie szkód
– zadośćuczynienia za poniesione cierpienia fizyczne lub psychiczne
Do kogo kierujemy nasze roszczenia?
Aby dokładnie wiedzieć od kogo możemy domagać się odszkodowania, to musimy ustalić, kim jest osoba, która wykonała zabieg, a dokładniej jaką pełni funkcję lub na jakich zasadach została zatrudniona.
Jeżeli była to osoba, która jednocześnie jest właścicielem salonu, to sprawa jest bardzo prosta. To ona ponosi pełną odpowiedzialność za skutki zabiegu i bezpośrednio do niej możemy kierować nasze żądania.
Jeżeli osoba wykonująca zabieg jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w danym gabinecie kosmetycznym, to nasze roszczenia kierujemy do właściciela salonu. Według kodeksu pracy, za szkody popełnione przez pracownika osobie trzeciej, odpowiedzialny jest pracodawca.
Jeżeli osoba, która wykonała usługę, współpracuje z gabinetem kosmetycznym na warunkach umowy cywilnoprawnej to kluczowe informacje o odpowiedzialności za wykonane zabiegi znajdują się właśnie w tej umowie. Jeżeli nie dostaniemy do niej wglądu to należy wszelkie pisma kierować do obu stron. W odpowiedzi powinniśmy uzyskać informację, kto jest w pełni odpowiedzialny za wyrządzoną krzywdę.
W jaki sposób walczyć o odszkodowanie?
Żeby uzyskać odszkodowanie za błędnie wykonany zabieg kosmetyczny, należy wystosować pismo do gabinetu kosmetycznego, w którym przedstawimy swoje roszczenia. Takie pismo powinno zostać dostarczone osobiście do osoby odpowiedzialnej za wyrządzoną krzywdę.
W zawartości zawrzeć należy wszelkie fakty, okoliczności zdarzenia m.in.
– datę wykonanej usługi,
– adres gabinetu kosmetycznego,
– dane sprawcy szkody,
– szczegóły dotyczący skutków zabiegu, co było przyczyną źle wykonanej usługi np. małe doświadczenie personelu, zła higiena,
– informacje dotyczące naszych roszczeń.
Jeżeli po wystosowanym piśmie nie dostaniemy odpowiedzi lub gabinet kosmetyczny odmówi wypłaty odszkodowania, to jedynym wyjściem jest wejście na drogę sądową.
Aby uniknąć niepożądanych skutków usługi kosmetycznej, warto wybierać profesjonalne gabinety kosmetyczne. Warto również porozmawiać z personelem o ewentualnych skutkach ubocznych, jakie mogą pojawić się w trakcie lub po zabiegu. Jeżeli coś nas zaniepokoi, np. swędzenie, pieczenie skóry to natychmiast powinniśmy to zasygnalizować osobie, która się nami zajmuje. Pamiętajmy również, że za nieprawidłowo wykonany zabieg kosmetyczny, który spowoduje u nas uszczerbek na zdrowiu, należy nam się odszkodowanie.
Przeczytaj również W jakich przypadkach nie dostaniemy odszkodowania?